Den nya lyxen är att må bra, upplev Nordic Space på Formex

NordicSpace_bild_FormexH2017.jpg

Nordic Space var temanamnet på senaste Formex. Mässan i augusti har samma temanamn men det är trots det en stor skillnad. Då vändes blickarna utåt, nu står Space för det inre rummet.

– Inför varje mässa presenterar vi säsongens bärande tema när det gäller inredning och design, kompletterat med tre aktuella trender, berättar Christina Olsson projektchef för Formex.

Trendanalysen är gjord av Formex i samarbete med Swedish Fashion Council, och temat Nordic Space känns igen från Formex i januari.
– Då blickade vi utåt, nu står Space snarare för det inre rummet. En orolig omvärld får oss att söka trygghet, det är mysigt, koselig och hygge, fortsätter Christina Olsson.

Temat för Formex augusti: Nordic Space

Så här beskriver Sofia-Li Molin, Creative Director och Head of Forecast på Swedish Fashion Council, hur Nordic Space gestaltar sig:

”Extrema volymer gör åter entré i våra hem. Det är mysigt mjukt, omslutande, frigjort och bekvämt. Det ’inre rummet’ har hög status; vi vill trivas, och den egna kroppen återspeglas i designen. I en tumultartad samtid söker vi trygga lösningar och kärnvärden.

Nya produkter och materialinnovationer ger oss möjlighet att möta slit-och-släng-kulturen. Att hitta en hållbar livsstil märks även i vardagsgörat: vi ägnar oss åt långsam matlagning, alternativa proteiner, sprouting och flexitarianism.

Färgpaletten är inspirerad av bar hud, lera, krispig mint och bäriga toner. Blanka hightech-material möter tidlösa naturmaterial av ull, trä, terrakotta och skinn.

Uttrycket är behagligt generöst och förkroppsligar den nya lyxen – att må bra”

Tre trender

  • Body Comfort som handlar om den mänskliga anatomin och voluminösa proportioner.
    Nyckelord: Hygge (att trivas och umgås), generositet, kroppslighet.
  • Raw Luxury med ockult symbolik och hantverk från den högre skolan.
    Nyckelord: Dramatik, mystik, sinnlighet.
  • Creativity med designhybrider, där material kreativt mixas i produkter.
    Nyckelord: Hightech, skaparkraft, expressionism.


Tre frågor till trendanalytikern Sofia-Li Molin Creative Director och Head of Forecast på Swedish Fashion Council.

sofiali.jpgHur arbetar du för att ta reda på hur vi kommer att vilja inreda om ett halvår eller ett år?
– Vi är ett stort team med brett globalt nätverk, det gäller att samla enormt mycket inspiration, resa och vara nyfiken på människor och industrin, läsa rapporter, artiklar och ta del av flöden på sociala medier. Det som kommer med erfarenhet är filtreringen, att veta vad som verkligen är intressant.

Hur påverkas vi av trender, och hur påverkar vi trenderna?
– På senare år är det supertydligt att vissa trender kommer från människors direkta behov och inte enbart som en ny, smart produkt en designavdelning väljer att lansera. Exempel är Clean-rörelsen: att engagera sig i varans ursprung, och Maker-rörelsen; med open source-lösningar för att exempel 3Dprinta design eller crowdfunding av designprojekt. Det är sällan en enskild person som påverkar trenden, men vi skapar tillsammans och gör allt oftare våra val redan innan vi går in i butiken. Utmaningen ligger i att infria de här önskningarna – det krävs skärpt koll på trender och bakomliggande beteenden.

Vad betyder trender för dig personligen?
– Eftersom jag får jobba med inspiration och se fascinerande produkter hela dagarna behöver jag inte konsumera så mycket, ha ha. Jag skulle lätt bli galen om jag kände habegär till allt jag gillar. Men visst uppdaterar jag min stil, och särskilt livsstil – hur jag shoppar, lagar mat eller tränar.

Vi ses på Formex den 23-26 augusti 2017 på Stockholmsmässan!

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s