Matspaning under Formex – Svart vitlök, vitt te och lavasalt

Få saker speglar samtiden lika tydligt som våra matvanor. Vi gick på spaning bland Formex kulinariska utställare för att hitta de hetaste smakerna våren 2017.

North Parade3.jpg

North Parade är en gata i norra Oxford, känd för sina roliga och personliga butiker. Här bodde Christina Gotzl i många år och just den känslan vill hon att sitt företag med samma namn ska förmedla. North Parade säljer allt från såser och chips till sylter och kryddor med tre saker gemensamt – kul design, inget tjafs och bra historier.

– A good story sells! Jag kommer från reklambranschen och vet hur viktigt det är med storytelling. Därför har jag sett till att ha en personlig relation med alla mina leverantörer. Jag vet namnet på den som har handplockat saltet jag säljer, eller hur bonden som pressar min rapsolja arbetar. Han gör pellets till kossor av spillet och skänker pengar till Afrika för varje liter han säljer. Såna saker.

Vad blir den hetaste smaktrenden 2017?
– Min baconsylt är väldigt populär i England, nu tror jag den slår i Sverige också. Sen märker man ju hur food truck-trenden bara fortsätter växa. Gatumaten blir hela tiden bättre. Men allra mest brinner jag för min svarta vitlök, den är fermenterad och proppfull av umami. Det var faktiskt den som fick mig att byta jobb och starta North Parade. Black garlic är min baby.

kaffe och te1.jpgkaffe och te3.jpg

Teministeriet säljer, som namnet antyder, framför allt teer och driver det populära kaféet Nordic Roasters i Malmö. Men på Formex har man även byggt upp en liten kaffebar där de serverar bryggkaffe i sin specialutvecklade bryggtratt utan pappersfilter. Ett fenomen som växt fram i Kalifornien, men nu är stekhett bland trendmedvetna kaffenördar världen över.

– Jag kallar det hipsterkaffe. Det var ju så här man gjorde innan alla skaffade stora och dyra kaffemaskiner. Vår bryggtratt med inbyggt filter gör att de många subtila nyanserna i bönan framträder bättre. Smaken blir mer komplex och rikare när man brygger i tratt, säger Hanna Lundqvist på Teministeriet.

Vilka nya dryckestrender slår igenom 2017?
– Vad gäller kaffet så blir det tunnare. Folk verkar tröttna på det kraftiga och tunga kaffet, istället vill de ha syrliga och fruktiga smaker. Inom te märker vi att vitt te blir allt vanligare. Särskilt vårt vita te med fläder och champagne har blivit en storsäljare. Men även vårt hälsosamma Supertea är väldigt poppis.

Lakrits2.jpg

Nammi gör sötsaker enligt gamla isländska recept. Det var faktiskt på Island som kombon choklad och lakrits föddes för drygt 50 år sedan, berättar den stiligt skäggprydde Pelle Petterson på Formex. Barnen åt chokladbitar som de lindade in i salta lakritsremmar. En mix av godissmaker som i dag är Sveriges kanske allra mest populära.

– Vi säljer även isländska lakritssugrör. Istället för julmust dricker islänningar en blandning av maltbrygd och apelsinläsk, som man avnjuter med sugrör av lakrits. Och så har vi världens saltaste lakrits, Lakkris Djöflar. Det ligger i salmiakbad i tre veckor och roteras varje dag som ett vin. Resultatet är så salt att vi inte får sälja det i Tyskland.

Godisåret 2017 – vilka blir de stora nyheterna?
– Mer saltpulver på nya produkter, som till exempel våra salta russin. Jag tror också det blir viktigare med vilket salt vi äter. Vi har ett lavasalt som är helt oraffinerat, så att alla nyttiga mineraler finns kvar. Men den allra hetaste trenden blir nog ändå saltlakrits till öl. Du måste testa, det är det perfekta snackset!

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s