MAISON & OBJET

På uppdrag av Formex har Stefan Nilsson i veckan besökt design- och inredningsmässan Maison & Objet. Här kommer en sammanfattning av de trender och nyheter han spanat in på mässan i Paris.

Januari är snart slut och mässorna går slag i slag. Tyskarna har gjort några mässor i städer som Köln, Frankfurt och Hamburg och samtidigt rullar de skandinaviska varianterna i Herning och Oslo. Jag har besökt fem mässor under januari och har så klart koll. Hur är 2017? Än så länge väldigt bra. Många företag talar om bra orderingångar och att försäljningen går riktigt bra. Tyskar handlar, belgare handlar och även spanjorerna har vaknat till liv och handlar. Det är en optimism i branschen.

I Paris kan man verkligen se hur den exotiska, barnsliga och verklighetsflykten finns. Jag talar om den trenden som är barnsligt, roligt och absolut på gränsen till kitsch. Men vi försöker hålla oss på rätt sida… Massor av rosa flamingos och gröna växter. Massor. Det här var ju också en trend vi såg på Formex nu i januari när Coco Form Studio gjorde sitt Funiverse. Gult, rosa och galet. Precis som i Paris. Massor av rosa och ganska mycket gult.

djungeltrend

Roligast i Paris var golvlampan med skärm gjord av strutsfjädrar. Och så är ju årets designer på Stockholm Furniture Fair den spanska formgivaren Jaime Hayon som också lanserade nytt porslin för Vista Alegre i Paris. Och mest galet var nog nederländska Pols Potten som gjort gigantiska krukväxter i plast och neonfärg. Snart i var mans hem.

Det skandinaviskt avskalade och rena finns med men till begränsad upplaga. Vi ser det vita, nordiska med trä. Trädetaljerna ska gärna vara återvunnet trä och varför inte slänga in möten mellan det skandinaviska och afrikanska. Det finns nåt spännande där.

scandi-trend

Bästa kollektionen i Paris bjöd faktiskt Alessi på. Snyggt och bra. Flera internationella namn som nyligen bortgångna Zaha Hadid, Naoto Fukasawa och Daniel Liebeskind. Stark ”vill-ha-känsla”.

/ Stefan Nilsson, Trendexpert och gallerist

 

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s