Tidlöst tyg

shyness.jpgFormexveteranerna Shyness Interior vill föra textiltraditioner vidare genom att göra allt för det dukade bordet och den bäddade sängen.

Anna Bilén har gått den långa vägen på Formexmässan. Hennes Shyness Interior började med en liten monter i ett lite undanskymt hörn, där hon presenterade framför allt sängkläder och dukar – ”allt för det dukade bordet och den bäddade sängen”, som hon själv uttrycker det.

I dag ligger den in i minsta detalj genomtänkta och stora montern i stället vid en av hallarnas ingångar, och utbudet har utökats med bland annat en för året ny necessär. Fast grundfilosofin är densamma.
– Shyness idé är att arbeta mycket med kvalitet och väldigt mycket detaljer. Våra produkter ska ha många användningsområden och hålla länge. En ny produkt ska fungera ihop med de tidigare, ingenting ska vara för en enda säsong.

Shyness hela produktion utgår från en enda blomsymbol som Bilén sedan använder på olika sätt. Ibland bildar den ett tätt mönster, ibland större nästan Paisley-aktiga, ibland halveras blomman för att få en annan karaktär, ibland används den i en ny färg, som när den i år fått en ny orange ton.

shyness2.jpg

Påslakan från Shyness.

Men oavsett hur blomman används så bygger den vidare på en lång tradition.
– Jag är uppvuxen i Östergötland på landsbygden, berättar Anna. Där utvecklade jag också en kanske lite nostalgisk uppfattning om att jag ville föra gamla traditioner och det tidlösa vidare, men samtidigt göra det modernt. Textilerna och traditionerna jag hade med mig hemifrån var ganska tunga och mycket allmoge, de passade egentligen inte så bra in med modern design. Jag ville utveckla både materialen och uttrycket, men samtidigt hålla kvar vid det jag vuxit upp med.

Med Shyness grundtanke om bevarande av det traditionella kommer naturligt också en idé om hållbarhet.
– Hela idén är att våra saker ska hålla länge. Vi använder långfibrig bomull som tål många tvättar och vi vill att kollektionerna ska hålla ihop. Om man köpt sängkläder från oss och efter ett par år kommer på att man skulle vilja köpa ett örngott till så ska man kunna köpa bara det och det ska ändå matcha det man köpt förut.

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s