Dick Lundgren, bokstavsälskare

dickEtt egensinnigt sätt att använda bokstäver har blivit ett formspråk som folk gillar och som går in i deras identitet. Det säger Dick Lundgren som driver Men at Work.

– Jag har nog ställt ut här någonstans mellan 60 och 80 gånger, säger Dick Lundgren och ser ut att fundera kring vilken siffra det egentligen är. Mannen med mässans tätaste skägg är en Formexveteran och har varit här under dryga 25 år.
– Det här är vår mötesplats, säger han. Här träffar vi nya och gamla kunder och med den här montern profilerar man sig. Vi tycker att vår monter symboliserar vilka vi är.

Efter att ha arbetat med andra varumärken – bland annat thailändska kniv- och bestickmästarna Rangthong och tablettmakarna Chilewich – har Lundgrens företag Men at Work allt mer riktat in sig på egen produktion. De senaste åren har de, med stor framgång, gjort ett antal olika produkter där samma stiliserade bokstäver bildar namnen på lite drygt 180 olika orter. Även om det var tufft till en början.
– Ja, det tog några extremt tröga månader, sen kom det i gång.

Hann du bli nervös då?
– Nej, det är så mycket som inte funkar första gången. Eller över huvud taget för den delen. Man kan jämföra det med tallpollen. Det ligger hur mycket som helst på marken under våren och det mesta blir det inget av, men rätt många blir det ändå kottar av. Efter de där första månaderna har vi sålt 100 000 av våra kastrullunderlägg i Sverige. Det är extremt mycket. Och sättet vi använder bokstäver på har blivit ett formspråk som folk gillar och som går in i deras identitet. En del identifierar sig med städerna de bor i, andra med städer de älskar att vara i och drömmer om. Vissa vill ha Stockholm, andra vill ha Berlin eller Paris.

bokstaver

Jorden runt med Men at Works bokstavskonst.

Hittills har Men at Work använt sina bokstavskombinationer på grytunderlägg, kuddar och nyckelringar, men det kommer inte stanna där.
– Nej, det skulle kunna appliceras på nästan vad som helst. Vi hoppas det ska kunna växa ytterligare, men jag har inga direkta idéer kring vad som är nästa steg. Det är viktigt att skydda varumärket också, att inte släppa på de kvalitetskrav vi har.

 

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex, Studio Formex. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s