Stockholm Tokyo: kärlek på avstånd

Stocktokyo storDet var så sent som i början av 2016 som Eva Mattsson Rimhagen drog igång Stockholm Tokyo, men hennes kärlek till Japan går långt tillbaka.
– Jag åkte fram och tillbaka mellan städerna (Stockholm och Tokyo) i jobbet under många år och slogs då av hur liten del av allt det fantastiska japanska hantverket och den japanska popkulturen som har letat hit till oss.

Så, hon bestämde sig för att ändra på det, säger hon och sveper med handen över ett av de mer iögonfallande objekten i Stockholm Tokyos importportfölj: coloring maps. En väggmålarbok, om man så vill. Arken kommer i en mängd olika storlekar, med olika motiv och med olika funktion (en av de långsmalaste små remsorna dubblar även som väggmätsticka för barn). De här är de största. Grafiska och lite småknasiga kartor över bland annat New York, djurfauna, Europa, kosmos, Tokyo (så klart) och något slags ”tropiskt bostadshus” som är lite svårt att förstå hur det funkar, men som är gulligt.
– Det som jag framför allt tilltalas av är hur duktiga de är på enkel design, som samtidigt innehåller något extra, något överraskande. Som med de här (målararken) när man är färdig med dem passar de perfekt som personligt inslagspapper!

Den här enkelheten är något som förenar japansk design och skandinavisk design. En annan beröringspunk, menar Eva Mattsson Rimhagen, är tilltron till högkvalitativa, rena material. Trä, textil, papper… Har man det, kan göra något fantastiskt med ganska små medel. Stockholm Tokyo tar även in sådant som plädar (osannolikt lena), frottéhanddukar (”ensidiga”) och traditionellt matcha-te (med tillhörande superliren visp).
– Det viktiga är känslan. Viss japansk design känner vi till väl här, men mycket återstår att upptäcka!

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s