Skultuna: ”Vårt fokus är samtid och framtid”

Formex_TORS_kort_Blandat399 1 Skultuna litenDet finns gamla varumärken med lång historia – och så finns Skultuna. I drygt 400 år har det västmanländska företaget gjort mässingsföremål.
– Vi känner oss inte tyngda av historien, säger Skultunas Viktor Blomqvist. Visst har vi ett designarv att förhålla oss till och mässing är ett material vi alltid arbetat med – och som vi på senare år sett hos allt fler andra – men ör oss handlar det mycket om att hitta nya användningsområden för det beprövade.

Blandningen av tradition och innovation går igenom allt Skultuna gör. Den tryckta, rundade plåten som varit Skultunas signum sedan starten sätts i nya designsammanhang. Eller nygamla.
– Allt går i cykler. På senare tid har vi arbetat mycket med etsade lyktor, vilket kändes som något väldigt nytt för oss, men det visade sig att vi gjorde mycket sådant redan för 100 år sen. Samtidigt kan vi inte sitta och blicka tillbaka hela tiden – samtid och framtid är det som är fokus för oss.

Formex_TORS_kort_Blandat398 1 Skultuna produkter liten

Ett sätt att blanda upp det traditionstyngda är också att via olika samarbeten hitta nya nischer. Skultuna har till den här säsongen tillsammans med Stockholmsbaserade Candlelize tagit fram två doftljus: Dry Vetiver (med toner av gräs och citrus) och Blackwood (med doft av rökig skog och cederträ).
– Det är kul, det är helt ny och oprövad mark för oss, konstaterar Viktor Blomqvist.


Läs mer om Skultunas accessoarer, heminredning och presenter på skultuna.

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s