Nordic Buzz: spännande unga designers i Victoriahallen!

Formex_TORS_kort_317Nordic Buzz storNordic Buzz är ett nordiskt samarbete för att lyfta fram och hjälpa unga nya designers som nu tagit över Victoriasalen på Formex efter att ha ställt ut två gånger i Köpenhamn. Svenska, finska, danska och, för första gången, estniska designers samlas för att visa sina produkter.

Malin Davidson är Account Manager för Marketplace, som är en del av projektet. Hon ser Nordic Buzz som ett sätt att hjälpa dem som är på väg upp.
– Formex är en viktig del av Nordic Buzz och självklart den största, men vi hjälper till på andra sätt också: genom mentorsprogram, coaching och guidning inför mässan. Vi vill att de i projektet ska optimera och förbereda hur de bäst ska nå ut till återförsäljare på Formex. Det kan vara sådant som: Hur bygger man en monter bäst för att nå så många som möjligt? Eller: Hur möter man intresserade rent praktiskt?

Målet är att hjälpa de oetablerade att nå ut. Det kan behövas.
– Ja, det är en tuff bransch. Om vi kan hjälpa utställarna så att tio eller femton procent av dem finns kvar om fem år, i stället för fem procent, så är mycket vunnet. Förhoppningsvis kan vi hindra dem från att kliva i några av fallgroparna som finns på vägen framåt.

En sak som förenar Nordic Buzz-deltagarna, säger Malin Davidsson, är intresset för hållbarhet:
– Det är inget krav från oss att produkterna ska vara hållbara, men det finns ett fokus på det. Vi vill att det ska genomsyra inte bara produkten, utan hela arbetsmodellen. Bland många av branschens giganter så finns det ett antal produkter som är hållbara, men det genomsyrar inte hela verksamheten på samma sätt som hos våra designers.

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex, Malin Davidsson, Nordic Buzz, Studio Formex. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s