Direkt från lakritslabbet

lakrits startIbland behöver det inte vara så svårt. Som när man frågar Christian Haupt varför han övergav sin långa karriär inom IT-branschen för att börja göra och sälja lakrits:
– För att det är så gott!

Haupt har drivit en mängd både stora och små företag förut, det största hade drygt 400 anställda, men ville den här gången arbeta mer med kvalitet och tradition snarare än enbart tillväxt. Och Haupt Lakrits har kommit en bra bit på vägen. Företagets produkter – från enklare sorter till mer experimentella varianter med rödbeta och balsamvinäger eller rosor, jordgubbar och hallon – finns hos ett hundratal återförsäljare. Däribland Harrods i London.
– Vår grundtanke är att om gör vi bra saker så händer det bra saker. Det är så vi vill nå ut. Vi använder de bästa råvarorna och inga tillsatser, en stor del av vårt arbete går ut på att hitta rätt underleverantörer.

En annan stor del av arbetet är att sedan göra något av de råvarorna. För att få ut det mesta av dem och hitta nya smakvarianter använder sig Haupt av en beprövad metod – experiment.
– Det är det bästa med jobbet. Varje fredag labbar vi. Ibland har vi 20 olika smaker i gång samtidigt. Att vi har bra råvaror ger oss förutsättningar att verkligen ta ut svängarna. Vi behöver inte dölja oss bakom socker eller chili, vår lakrits är så ren att den smakar gott ändå.

Formex_TORS_kort_Lakrits365 1

Lakritsen kokar Haupt Lakrits i åtta timmar, sedan får den torka i fyra till sex veckor, vilket ger den en exklusiv och vuxen smak.
– Det här är inte för barn. Vår lakrits ska man kunna sätta sig ned med och dricka en öl eller ett glas vin till. Faktum är att alla våra lakritssorter kompletteras med olika dryckesförslag. När det gäller förpackningarna tänker vi som japanerna: kan man inte göra förpackningen kan man inte göra innehållet. Vi vill att våra burkar ska vara så fina att de kan ersätta vinflaskan som gå-bort-present.

 

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex, lakrits, Studio Formex. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s