Codesign krossar stereotyper om nordisk form

Formex_ONS_kort_3240Tänk på ordet ”nordisk”. Vad ser du framför dig 2016? Vilka associationer skulle ett barn göra? Vad händer med vår nordiska identitet om vi flyttar utomlands? Och hur förändras bilden av det nordiska i en tid när vi har thaikiosken blivit lika vanlig som korvmojen?

Ja, det är några frågor som arkitekturbyrån Codesign tog avstamp i när de fick uppdraget att tolka Formex trendtema ”Nordic Me” i form av en utställning på entrétorget. Resultatet blev en sorts tunnel där man från ena hållet får uppleva traditionellt nordiska uttryck och från det andra traditionellt exotiska. Slutsatsen: det vi kallar ”nordisk” design är en konstruktion.
– Om du tittar noga upptäcker du att vi använder exakt samma produkter i den ”nordiska” och ”exotiska” delen. Ändå upplever man dem helt olika beroende på kontexten. Vi kallar konceptet för ”Breaking through convention” och det är precis vad vi vill göra – få besökarna att börja ifrågasätta sina förutfattade meningar, säger Sanna Gebeyehu på Codesign, och ger tre konkreta exempel från utställningen:

Formex_ONS_kort_3222 11) Färger: ”Starka och gälla färger leder tankarna till något exotiskt, medan nordisk design förknippas med det stilrena och monokroma. Men tittar du på en svensk folkdräkt så är ju färgerna helt spejsade. Åk till Carl Larsson-gården så undrar du vilka svampar han ätit!”

2) Struktur: ”I den exotiska delen har vi staplat produkterna på varandra eller placerat dem lite rörigare och plötsligt får man en mer eklektisk känsla. I den nordiska delen har vi istället gett varje produkt mer utrymme. Då blir det genast mer sakralt och svenskt lagom. Men det är exakt samma produkter och lika många till antalet.”

Formex_ONS_kort_32153) Växtlighet: ”Det är lustigt att yuccapalmer eller benjaminfikus blivit så självklara inslag i svenska hem. Vi har helt enkelt claimat vissa växter. Det kunde lika gärna ha varit en kaktus eller en ananas, men det uppfattas fortfarande som exotiskt. Måste det nordiska bygga på en tradition? Hur snabbt kan stereotyper förändras? Sådana frågor vill vi väcka.”

Codesigns trendutställning Breaking through convention visas på entrétorget.

 

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s