Nu är vi igång!

press1

Äntligen har dörrarna till Nordens största mässa för inredningsdesign öppnats. Höstens Formex samlar närmare 1 000 utställare i alla fyra hallar. Det är nytt rekord, berättar moderatorn Pontus Silfverstolpe vid morgonens pressfrukost. Trendtemat går under namnet Nordic Me – ett begrepp som riktar fokus mot medvetna val.

– Nordic Me handlar om att ta tillbaka makten till sig själv. Med hjälp av nya sociala medier är vi den viktigaste personen i skapandet av våra liv. Men det handlar också om att själv ta ansvar för sin egen konsumtion, i allt från vad vi äter, hur vi klär oss och hur vi inreder våra hem, säger Elin Frendberg på Swedish Fashion Council som tagit fram årets tema.

press2

Med avstamp i begreppet Nordic Me har arkitektbyrån Codesign fått uppdraget att utforma trendutställningen på mässans entrétorg. Här speglas den nordiska naturens former och fenomen på ett helt nytt sätt. De valde nämligen att tolka temat genom att undersöka stereotyperna om Norden.

– Vad är nordiskt idag? Det är en spännande fråga nu när thaimojen har blivit vanligare än korvmojen. Vi ville utmana konventionerna och jämföra kontraster mellan det nordiska och det exotiska. För folk från andra länder är ju Norden höjden av exotism, berättar Sanna Gebeyehu, arkitekt på Codesign.

Formex_ONS_186

Höstens mässa bjuder på en lång rad bekanta inslag: såsom tävlingarna Formex Nova och Formex Formidable, nya talanger i Young Designers och fjolårets succé Formex Pop-up Shop. Men här finns också nyheter som Fashion Hackaton – nästa generations wearables och Nordic Buzz, ett projekt för nya kreativa entreprenörer.

Även välgörenhet har en central roll på höstens mässa. I C-hallen samlar Stadsmissionen in gamla prylar för ett mänskligare Stockholm. Ett annat exempel är Världens Barn som har tagit fram en serie kökshanddukar i linne ihop med företaget Ekelunds. Hälften av alla intäkter går oavkortat till Radiohjälpen.

press3

– Vi märker hur allt fler företag vill vara med och bidra till en bättre värld. Jag hoppas att fler börjar fråga sig: Hur kan jag hjälpa till? Vad är viktigt i livet? Förhoppningsvis kan Nordic Me bli Exotic You, säger Evy Johansson, kampanjledare på Världens Barn.

Därmed har alltså startskottet för höstens Formex gått. Under fyra dagar väntas över 25 000 besökare till Älvsjö för att umgås, inspireras och beröras. Nu kör vi.

Varmt välkomna!

press4

 

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s