Mat på mässan: Limefudge, cederolja och älgknäcke

Yummie! Utbudet av mat och konfektyr fortsätter att svälla på Formex. Vi gjorde ett litet svep bland C-hallens alla läckergommar för att ta reda på: Vilka är de hetaste smaktrenderna hösten 2015? Och vad blir nästa stora grej?

HW1A0276 Mrs Curlie’s, Madeleine Johansson:
”Alla vill ha lakrits och havsalt i sin fudge. Det är den hetaste trenden senaste åren. Sen har vi vår egen storsäljare lemoncurd. Men på årets mässa har vi märkt att choklad och lime är en smak som blir mer och mer poppis. Den görs, precis som all vår fudge, för hand i Cornwall, utan tillsatser. Nu tror jag nästa stora trend blir det amerikanska köket. En key lime pie-fudge vore riktigt gott.”

 HW1A0284Kronans pepparkakor, Ulf Broman:
”Pepparkakan som en souvenir är den stora grejen nu. Därför blir själva förpackningen allt viktigare. Men det som skiljer oss från andra är att vi bakar kakorna på cederolja, enligt ett 100 år gammalt recept. Oljan gör att smaken blir friskare och fräschare. De passar lika bra i juni som till julbordet. Nytt för i höst är att vi tagit fram en hjortronsylt som gifter sig perfekt med pepparkakorna. Den kombon tror jag blir framtidens trend.”

HW1A0290Knäck & Bräck, Jennie Håkansson och Robert Fahlqvist:
”Nyttigt snacks är hetast i höst. Vårt knäckebröd har inget fett och bara ekologiska ingredienser. Det gräddas av råg, dinkel eller emmer i en kvarn på Västgötaslätten, mitt bland korna. Vi tror att den känslan tillför något. Klassiska svenska smaker som lingon och blåbär är alltid populära. Men vår absoluta storsäljare är knäcket i form av en älg. Det går jättebra på flygplatser. Och älgarna säljer förstås som smör i Tyskland.”

 Du hittar alla montrar med mat och konfektyr i C-hallens västra del.

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s