Young Designers: Saga bytte FN mot silversmide

Saga GevargezSaga Gevargez karriär tog en högst oväntad vändning. Efter en trafikolycka 2011 förändrades hela hennes personlighet. Hon tappade minnet och blev mer kreativ. Så hon sade upp sig från sitt kostymjobb på FN och anmälde sig till en kurs i silversmide. Det blev starten för smyckesmärket Saga Melina.
– Tiden efter olyckan var tuff. Men jag bestämde mig för att sluta älta och börja skapa. Efter att ha pluggat silversmide och stensättning i två år lade jag ut några av mina smycken på sociala medier. De fick så bra respons att jag bestämde mig för att starta Saga Melina i fjol, berättar Saga Gevargez som är en del av årets Young Designers för unga, oetablerade formgivare.

Varje smycke från Saga Melina har hämtat inspiration i en specifik byggnad. Processen börjar med att Saga reser runt med sin kamera i Japan, Spanien eller Sverige för att samla inspiration. Sedan sätter hon sig i studion och försöker översätta alla foton på hus och fasader till ett passande smycke.
– Här är till exempel ett örhänge som tagit formen av en spiraltrappa i Örebro. Jag vill att alla mina smycken ska utstråla självförtroende och individualitet. Hållbarhet är ett annat kärnvärde. Jag experimenterar ofta med olika material – mässing, koppar, silver, trä och läder – men hantverket måste vara gjort för att hålla. Därför har jag så lång garanti på alla smycken.

Vad betyder det att vara med på Young Designers?
– Det är en fantastisk plattform och en tung merit på cv:t. Nu är målet att etablera varumärket och hitta återförsäljare. Jag har ingen inre bild av vem som ska bära mina smycken, utan tror de kan passa alla. Känslan kan bli både väldigt stilren eller brokig beroende på hur du kombinerar.

Läs mer på www.sagamelina.se
Samtliga 23 designers som valts ut till Young Designers hösten 2015 hittar du här:

http://www.formex.se/aktuellt/young-designers-visar-framtiden-pa-formex

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex, Studio Formex, Young Designers och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s