Höjdpunkter på höstens Formex

På onsdag öppnar vi Nordens största fackmässa inom inredningsdesign och presentartiklar. Vi bjuder på flera inspirationsutställningar, föredrag och aktiviteter, när branschen möts för att göra affärer, nätverka, uppleva de senaste trenderna och inspireras.

Sammanlagt deltar drygt 900 utställare på en yta som utgörs av drygt 31 000kvm. Höstens trendtema är Nordic Essence och handlar om helheten där allt hänger ihop, från husfasader till bruksföremål och inredningsdetaljer. Inspirationen kommer från vår natur och nära omgivning i Norden.

Några höjdpunker på höstens mässa:
The House Cat och The House Cat Festival
katten
Arkitektkontoret Codesign gestaltar höstens tema i en arkitektonisk utställning. I anslutning till utställningen finns också Hemslöjden på plats med sin butik Svensk Slöjd och sitt förlag Hemslöjdens förlag som får sällskap av ett tiotal slöjdare. I utställningen blir det full aktivitet när slöjdarna visar upp och på plats skapar bruks- och inredningsföremål.

-Vi vill värna om design som håller över tid, därför känns det naturligt för oss att ta avstamp i slöjd och hantverk i uppdraget att tolka Formex tema Nordic Essence. Vi vill visa såväl objekt som tekniker i utställningen The House Cat som består av en utställningsdel och en aktivitetsyta som vi valt att kalla ”The House Cat Festival”. Det är superkul att ha experter som Svensk Slöjd och Hemslöjdens förlag vid vår sida för att få till den känsla vi eftersträvar i utställningen säger Sanna Gebeyehu från Codesign.

Formex Nova – årets nordiska formgivare
NOVA-logga-svart-2015_blog
Den 19 augusti delas designpriset Formex Nova ut till årets nordiska formgivare. Priset går till en ung formgivare eller designgrupp verksamma i Norden och pristagaren utses av en expertjury.

De nominerade 2015 är; Ragnheiður Ösp Sigurðardóttir/Island, Thórunn Árnadóttir/Island, Erik Olovsson & Kyuhyung Cho/Sverige, Masayoshi Oya/Sverige och Rosa Tolnov Clausen/Danmark.

Prisutdelningen sker på kvällen och arrangemanget anordnas i samarbete med Trendgruppen PR. De nominerades formgivning presenteras i en utställning på mässan. Du kan även se en miniutställning av de nominerades produkter på NK Glas, Porslin & Kök fram till 14 september.

Trend Restaurangen Nordic Essence – ekologiskt och närproducerat
Det nordiska temat går som en röd tråd genom Formex trendrestaurang. Mässrestaurangers kock Tomas Andreasson har tagit fram menyn och gästerna kan plocka från ett dignande skördebord med olika tillbehör. Allt är ekologiskt och närproducerat. Restaurangen är utformad utifrån perspektivet ”Från Jord till bord”.

– Att få kombinera mat och inspiration på samma yta känns extra kul med tanke på att intresset för mat är oerhört stort och ett ämne som engagerar många, säger designern Jan Rundgren som utformat trendrestaurangen i Hall B.

Jag har valt att framför allt visa trender kring maten och det dukade bordet, som på senare år växt sig allt större.

Premiär för Formex egen Pop-up shop
Formex skylt plain
För första gången någonsin har besökaren möjlighet att köpa med sig utvalda produkter hem på en gång. Efterfrågan att kunna shoppa på plats har varit stor och nu har Formex tillsammans med Trendstefan öppnat en tillfällig butik med de bästa nyheterna och inredningsdetaljerna från mässan. Allt samlat på ett ställe och givetvis lanserat samma vecka.

 

 

Design students selected by Formex
emeliethornadtsson
Trendexperten Stefan Nilsson har också, på uppdrag av Formex, för femte gången valt ut tolv favoriter bland nyutexaminerade designstudenter från bland annat Konstfack, Beckmans, Malmstens, HDK och Steneby. Bland studenternas arbeten finns design för det dukade bordet, accessoarer till hemmet och en hel rad andra innovativa objekt som förgyller vardagen.

 

 

 

Vi ses på onsdag!

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex, Utställningar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s