”Vi ger våra kunder ett eget hemmaspa”

Namnlöst-1

Varbergsmärket L:A Bruket har blivit en riktigt framgångssaga. De startades av Monica Kylén i en källare närmast av en slump. Hon är keramiker i grunden, men när hon ställde ut på Formex för drygt fem år sedan tog hon även med sig en ny hemmagjord tvål. Snart fick hon fler frågor om tvålen än om keramiken – och idén till L:A Bruket var född.

– Hela vår filosofi utgår från den svenska västkusten, från tången och saltet. Det började med en tvål, men idag går vi allt från kurbad och saltskrubb till hudkrämer och oljor. Vi arbetar så naturligt och ekologiskt det bara går. Eteriska oljor är basen och alla ingredienser har en konkret funktion, säger Karin Modiggård som är säljansvarig i Sverige.

HW1A0570

Den senaste åren har L:A Bruket tagit Sverige med storm. En viktig faktor har förstås varit den eleganta designen på flaskor och förpackningar, men Karin tror att det handlar lika mycket om dofterna och att produkterna är milda och bra för huden. Under 2015 satsar man nu stort på den internationella marknaden och första responsen har varit över förväntan.

– Vi har redan agenter i större delen av Europa och intresset är väldigt stort. Vi ska till Paris nästa vecka och sen väntar USA. En vanlig reaktion är att det svenska hantverket borgar för kvalitet, så det ser ljust ut. Men vi är fortfarande ett litet, sammansvetsat företag. Vi har nästan inte satsat något alls på pr, utan vårt rykte har spridit sig självt via sociala medier.

Det känns som synen på tvål har gått från en bruksvara till en lyxvara?
– Ja, det stämmer nog. Våra kunder är mycket mer medvetna idag. Och man är beredd att lägga mer pengar på kroppsvård överlag. Vi har länge varit noga med vad vi äter, nu har vi blivit mer varsamma med hur vi behandlar vårt största organ – huden. Målet är att ge våra kunder en skön kick. Med L:A Bruket kan de få ett alldeles eget hemmaspa, säger Karin Modiggård.

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s