Mat och godis: Tre spaningar för 2015

Utbudet av mat och konfektyr bara växer på Formex. I år kan besökarna botanisera bland allt från ekologisk fudge till smaksatta skorpor och mexikanska kryddor. Vi bad tre av utställarna dela med sig av sina bästa matspaningar för 2015.

HW1A0361 (kopia)

Margareth Georgsson, ägare på Spikarö:
”Jag tror väldigt mycket på karamelliserade popcorn. Det härstammar ju från USA, men har blivit stort i Frankrike och nu står Sverige på tur. I år har vi gjort dem helt fria från gluten, laktos och transfetter, vilket många allergiker efterfrågat. Själv tycker jag det är supergott till glass. Vad gäller smaker så älskar vi svenskar salt godis. Lakrits och chili fortsätter också vara storsäljare. Överlag tror jag på ännu renare smaker, med mindre socker, tillsatser och färgämnen. Godis som känns nyttigt är en stark trend.”

HW1A0346

Anders Berglund, säljare på Salt Gourmet:
”Sverige är en grillnation – och allt kring grillen fortsätter växa. Vi säljer mer glace, rubs, såser och oljor. Sen märker jag hur vi vågar ta ut svängarna mer med kryddorna, de blir starkare och mer dominanta. Hela det mexikanska köket har blivit stort här nu och vi ser allt fler nya chilisorter vid sidan om chipotle och habanero. Nästa stora grej tror jag blir att använda grillen som rök, så vi har tagit fram en röklåda med äpplespån. Annars kan nog Östeuropa komma starkt framöver. Ungern och Bulgarien har mycket god mat, även om de inte är lika skickliga på design och förpackningar som i Italien.”

HW1A0332

Petra Abrahamsson, ägare på Arbrå Ångbageri:
”Vi bryr oss egentligen inte så mycket om trender. Alla våra kakor är hembakta på traditionellt vis med äkta råvaror. Fast det är nog en trend i sig. Vi märker att kunderna blir mer medvetna om vad de stoppar i sig. Man äter mindre men lyxigare sötsaker. Sen har själva kakburken blivit en viktig detalj. När vi skapade vår senaste smak citron så var utgångspunkten just den fina gula färgen på burken. Och alla våra burkar görs i limited edition. Mat och godis som inredning – det får vi se ännu mer av 2015.”

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mat och godis: Tre spaningar för 2015

  1. Ping: Filmsnack: Karamelliserade popcorn till nästa film? | FILMGODIS

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s