Det nya svenska köket – mässing och svarta tallrikar

HW1A0649

Jan Rundgren är en riktig Formex-veteran. För tretton år sedan tog han fram den allra första trendutställningen, ett inslag som nu blivit självklart på mässan. Sedan dess har han ständigt funnits med i kulisserna. I år är Jan hjärnan bakom Formex pop-up-restaurang Nordic Eat och håller föreläsningar på temat: trender kring mat och dukning.

Varför har maten fått en så central roll på årets mässa?
– Mat och inredning går hand i hand, kopplingen är starkare än någonsin. Nu hittar man thé, kryddor och annat ätbart i nästan varje butik. Samtidigt lånar restaurangvärlden allt fler koncept från designvärlden. Svenskar är ett trendkänsligt folk och vi vill äta i en fin miljö. För tjugo år sedan visste vi inte vem som lagade vår mat. Idag väljer vi restaurang efter vem som är kock.

Vilka är de stora trenderna inom mat och dukning?
– Materialblandning är en stark trend. Sten, kork, plast, keramik och porslin mixas hejvilt i våra kök. Sen ser jag hur folk köper fler bestick och tallrikar för att anpassa dem till olika rätter. Det finns en större variation och kreativitet i dukningen. Och svart har blivit en central färg i det svenska köket. För bara några år sedan var en svart tallrik otänkbart.

Ge oss ditt bästa matfynd på mässan!
– Mateus har precis släppt en fantastisk ny tallrik som heter Bubbles. Det är kul när ett så etablerat märke gör något som känns helt nytt. Sen måste jag nämna metalltrenden – mässing och koppar har blivit extremt populärt i köken i år. Den trenden har varit på gång ett tag, men det är först nu som den når de breda massorna.

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s