Hållbar megatrendspaning med Moderådet

 

 

Image 

Nästa veckas seminarieprogram spänner över vida fält och det finns mycket att ta in för den vetgirige och nyfikne mässbesökaren. Som vanligt finns Svenska Moderådet på plats på podiet. Denna gång med fokus på en trend som varit med oss ett tag och som om vi jordbor är förståndiga nog inte har något annat val än att följa! Vi bad Moderådets Lotta Ahlvar förklara vad som döljer sig bakom föreläsningsrubriken Being Sustainable The NICE Way:

– Föreläsningen, som förstås är på svenska trots titeln, handlar om trender inom hållbarhet. NICE står för Nordic Initiative Clean and Ethical. Detta är viktiga frågor, hållbarhet är en megatrend som redan påverkar oss radikalt. Några exempel vi tar upp är återanvändning av material, recykling av produkter och att jobba med certifierade varor. Det finns otroligt många inriktningar!

 Hållbarhet har varit på tapeten rätt länge nu; blir vi bättre?

 – Jag tycker nog det. Det är spännande att prata med utställare, som Young Designers, de unga jobbar med en enda produkt de utvecklar och gör så bra som möjligt. Att medvetandet är större märks. Men det är en jobbig fråga att ta till sig. Samhället bygger på tillväxt och rubbas de spelreglerna blir det besvärligt.

 

Svenska Moderådet var tidigt ute och pratade redan 2001 i termer som ”slow”, ”kvalitet” och ”hållbarhet” konstaterar Lotta när hon bläddrar igenom rådets årsböcker från början av millenniet.

– Men det var först med Al Gores film En Obekväm Sanning, från 2006, som media började skriva på allvar om vad som håller på att hända 

Lotta tar upp det sorgliga exemplet med hur fruktansvärt mycket textilavfall vi har i Sverige varje år. Nu har Naturvårdsverket fått i uppdrag av regeringen att undersöka hur vi kan bli bättre på att ta till vara på detta, här har vi ju en värdefull råvara som bara går upp i rök.

– Vi kommer behöva förändra oss.

 Borde hållbarhet vara ett säljargument, rent av?

 – Snarare en hygienfaktor. Det kommer att bli betydligt tuffare!

 Tycker du att branschen generellt bör vara tydligare i ämnet?

 – Det finns många goda initiativ. Till exempel att man numera använder alla delar av ett träd, med kvisthål och allt, och gör en designgrej av det vid möbeltillverkning. Den egensinnige arkitekten och möbelformgivaren Frank Gehry är en stor föregångare när det gäller hållbarhet. Vi ser också att det ligger mycket i gamla tiders klokskap; den äldre generationens inställning att ta tillvara på allt. Det är hett idag på flera områden, även inom matlagning har man ju börjat tänka så igen.

 Att ämnet ligger Lotta Ahlvar varmt om hjärtat märks väl. Hon berättar om sitt engagemang i ett examensarbete en grupp studenter vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala jobbar med. Där man undersöker alternativa användningsområden för pappersindustrins basprodukt. Viskos, som ju finns i papper, kan användas till att göra kläder.

– Hela vår svenska skog är potentiell råvara för textilindustrin, ler hon. Det ska bli jättekul att komma till Formex och prata om allt det här.

Plats: Scencaféet (A30:24)

Tid: onsdag 12.45 – 13.15, torsdag och fredag 13.30 – 14.00 med Moderådets marknadschef Helena Mellström som föreläsare, lördag 14.15 – 14.45 är det Lotta Ahlvars tur.  

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s