Ljungbergs Factory har en fot i historien och en i framtiden

wpid-1376574963243.jpg                                            Jonas Wåhlander, vd och delägare Ljungbergs Factory. Sjalen om halsen är en egen produkt.

– Vi har bestämt oss för att bygga ett starkt varumärke och ta Ljungbergs Factory ut på den internationella marknaden, säger Jonas Wåhlander, som sedan februari i år är ny vd och delägare i det anrika textilföretaget, med Rydboholm, sju kilometer sydväst om Borås som hemvist. Därför är det betydelsefullt att visa upp vår nya skepnad här på Formex.

Det är ett understatement att det har hänt en del på det halvåret fabriken, med 35 anställda och en omsättning på 50 miljoner kronor, togs över av Jonas Wåhlander. Från det man grundades 1834 t om för sex månader sedan är det främst tyger i metervara med mönster av namnkunniga designers man förknippat med företaget.

– Vårt äldsta mönster, som vi behåller i logotypen och nya grafiska profil, heter Pytagoras och skapades av Sven Markelius, en period verksam som Stockholms stadsarkitekt!

Planerna på att produktifiera bolaget är långt framskridna. Metervarorna kompletteras med nya produkter efter hand. Jonas visar oss en världsnyhet: tryckta mönster på lingarnstapet, det är man ensamma om att kunna producera.

– Ryggraden i bolaget är våra mönster, vi har över 200 befintliga, men möjlighet att variera till upp till 10 000 olika. Ett av mönstren hittar vi på ett bäddset, signerat Stig Lindberg.

– Titta här då, sprudlar Jonas och visar två skyltdockor i stilsäkert svartvitt. Det är embryot till en kollektion damkläder, designer Naim Josefi, han som vann Project Runaway förra året. Dem visar vi på Mercedes Fashion Week här i Stockholm om ett par veckor.

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s