I framtiden kommer vi att betala med ett leende

wpid-2013-07-18-10.36.00.jpg

 

Expertpanelen flankerad av Collectors vid Lena Apler och moderatorn Pingis Hadenius.

 

Vi hamnade på ett seminarium om framtidens betalningsmedel, arrangerat av finansbolaget Collector. En expertpanel bestående av Greger Hagelin, grundare WESC, Jarno Vanhatapio, grundare Nelly, Peter Fellman, chefredaktör Dagens Industri, Caroline Johansson, marknadsdirektör Dustin, Christer Björkin, vd IDG och Peter Fredell, vd Seamless, skulle försöka diskutera sig fram till hur framtidens betalningslösningar kommer att se ut. Alla var rörande eniga om att ett av e-handelns största problem är att många konsumenter upplever själva betalningsmomentet som besvärligt och krångligt och att därför onödigt många betalningar avbryts p g a detta. Nu måste branschen fokusera på att hitta busenkla lösningar, där kunden känner sig trygg och det går fort. Helst vill handelsmännen också hitta ett sätt där man slipper betala avgifter till de företag som säkrar transaktionen, 3 % är mycket pengar.

Enligt panelen har antalet mobila enheter i världen trefaldigats de senaste tre åren. Man såg det därför som självklart att framtidens betalningar kommer att ske via mobiltelefonen. Det finns inget skäl till att det inte skulle göra det. Kruxet är fortfarande att man måste göra det mindre besvärligt för konsumenten. Här dyker begreppet one-clique-shopping upp, återigen: det ska vara snabbt och enkelt. Konsumenten hatar komplikationer. För företagen är det viktigt att bygga upp kundrelationer, det är inga nyheter, men när utvecklingen går mot mer och mer e-handel är det viktigt att man har ett varumärke som inger förtroende. Konsumenternas beteendemönster förändras, där måste handlarna vara lyhörda och flexibla. En stark närvaro på nätet, showrooms eller renodlade butiker ute i den fysiska verkligheten, dvs man måste vara tillgänglig för kunderna genom flera kanaler. Så ungefär gick snacket. Inte så väldigt revolutionerande om man jämför med den kittlande nyhet som samma dag som seminariet ägde rum basunerades ut i media. Det var det finska IT-företaget Uniqul som gick ut och påstod att man hade en teknik där man betalar med hjälp av sitt ansikte. Den ska bygga på militära algoritmer, där ansiktet scannas av och identifieras. Betalningen skulle vara avklarad på mindre än fem sekunder. Ännu så länge ställer sig expertisen skeptisk till nyheten. Men visst låter det härligt för alla inblandade parter om vi i framtiden verkligen kommer att kunna betala med ett leende på våra läppar!

 

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s