Trender och affärsidéer direkt hem i mailboxen

Cyberrymdens flöde av trendrapporter och mer eller mindre relevanta nyhetsbrev är i det närmaste oändligt. Och det är förstås svårt att skilja agnarna från vetet. Dessutom måste man ju fråga sig hur mycket tid man är beredd att investera i att hålla sig uppdaterad och i vilken utsträckning man tror att man kommer att använda sig av det man läser. En av bloggens redaktörer prenumererar sedan några år på ett stort antal rapporter och nyhetsbrev och har så här lagom till midsommar valt ut en fyrklöver hen kommit att läsa extra noga. Alla är gratis. Alla plingar till i inboxen med jämna mellanrum. Alla går för vem som helst att beställa. Två är på engelska och två på svenska.

Vi börjar med den engelskspråkiga. Www.springwise.com och www.trendwatching.com. De har ungefär samma upplägg bägge två: ett antal s.k. spotters rapporterar varje vecka eller månad in nya affärsidéer från världens alla hörn. Spingwise uppger sig ha 15 000 rapportörer medan Trendwatch nöjer sig med 2 500. Tipsen sållas och de mest intressanta väljs ut och får följa med i nyhetsbreven.

På svenska har vi valt ut två inspirationskällor av ganska varierande karaktär. Den ena är analysföretaget www.kairosfuture.com som hjälper företag att förstå och forma sin framtid. Huvudsyftet med deras utskick är att sälja in dyra kurser, men det brukar alltid följa med en del spännande och matnyttig information på köpet. Det andra svenska nyhetsbrevet vi följer med förtjusning kommer från en herre med en bastant bakgrund inom huvudsakligen kulturens arena. Olle Wästberg har varit chefredaktör på Expressen, generalkonsul i New York och chef för Svenska Institutet. Olles alster innehåller aktuella tips om vad som är på gång i älsklingsstaden (och världens trendepicentrum) New York, samtidigt som det är fullt av tänkvärda iakttagelser, gjorda av en man som ofta befunnit sig i händelsernas centrum. Beställ på www.wastberg.se. Glad midsommar!

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s