Geir Oterkjaer gav skönhetssalong ny make up

salong_disk_före
Salongen innan den gjordes om

I höstas utlyste vi på Formex, som ni kanske minns, en tävling för butiker som tröttnat på sin inredning och behövde hjälp att förändra. Det exklusiva priset bestod av en heldags konsultation med Formex samarbetspartner, inredningsexperten och föreläsaren Geir Oterkjaer.

Nu är tävlingen avgjord och uppdraget genomfört. Bland bidragen, som strömmade in från flera olika branscher, valdes skönhetssalongen Anna-kliniken i Stockholmsstadsdelen Kungsholmen ut.

Vi frågade Geir vad det var som fick honom att välja just dem?

– Deras motivation var ett enda stort rop på hjälp! Dessutom skulle de utöka sin verksamhet med en frisör, så de var verkligen tvungna att göra om.

Till alla ansökningar skulle det bifogas fyra bilder på hur lokalerna såg ut, vilka fel tyckte du Anna-kliniken hade på sin inredning?

– Det mesta. Värst var att det var så plottrigt. Man blev trött av att det hände för mycket. Det märktes att de inte kunde så mycket om inredning.

Så vad gjorde du?

– Jag ville få lokalen mer tydlig. Tyvärr är det vanligt att butiker gör felet att de ”duttar”. Det första intrycket kunderna får måste återspegla vad butiken står för och vilka det är som jobbar där. I just det här fallet hade man väldigt duktig personal som var kända i branschen för sin skicklighet, men det syntes inte. Som affärsidkare måste man sätta sig ner och fundera över vad det är man gör och hur man förmedlar det. Egentligen ganska enkelt, men det glöms ofta bort.

Salongen före förändring, vy 1

salong_stolar_före

Salongen efter förändring, vy 1

salong_stolar_efter

Salongen före och efter förändring, vy 2

Salong före efter

Tittar man på bilderna är det en minst sagt radikala förändring som har
skett, räckte det verkligen med en dag?

– Nej, inte alls, det drog ut på tiden. Det var mycket som skulle åtgärdas. Men det blev fint.

Om vi pratar generellt, vad vill du alltid se när du som kund kommer in i en för dig ny butik?

– Jag måste förstå vart det är jag har kommit, om det här är en butik för mig eller för någon annan. Det får inte vara för luddigt.

Geir Oterkjaer menar att många butiker underskattar vikten av det vi pratar om

– Ja, som konsument har man blivit bortskämd så för butiken gäller det att vara otroligt kompetent på flera plan för att träffa rätt och överleva.

Har du några tips på företag som lyckats och dit man kan gå om man vill hitta inspiration?

– Det får bli två Stockholmsbutiker: Den ena är inredningsbutiken Garbo och den andra är en helt annan bransch, nämligen slakteributiken Taylors & Jones. Bägge är enormt duktiga, har trevlig personal och man ser direkt vad det handlar om.

Ett sista råd?

– Det är aldrig fel att be om hjälp utifrån. Man måste förstå att man inte kan vara duktig på allt och inse att det därmed inredning kanske inte är ens grej. Låt proffsen rycka in!

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex, Intervjuer och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s