Intervju: Geir Oterkjaer ger inspiration och kunskap till butiksägare

Vår tredje spännande intervju har vi gjort med norrmannen Geir Oterkjaer som ger oss en lektion i inköpslist.

Geir Oterkjaer

Höstens seminarieprogram börjar ta form och flera av våra föreläsarfavoriter är inbokade. Inredningsexperten och Formex alldeles egna personal shopper Geir Oterkjaer finns till mångas glädje åter med på schemat. Hans programpunkt heter Inspiration och Kunskap. Vi ringde upp och bad om lite förhandstips.

Det första vi undrar är hur man som butiksägare eller personal bäst bär sig åt för att ha koll på vad som händer i branschen?

– Det är viktigt att titta på vad ens kollegor gör: gå runt i andra butiker och se vad de håller på med. Läs mycket inredningstidningar för det gör säkert dina kunder och det kan ju bli lite trist om det visar sig att kunden är kunnigare än butikspersonalen. Italienska magasinet Elle Decor är ett måste för designbutiken, men det finns bra svenska inredningstidningar också, för alla smaker.

Även om Geir inte följer så många branschbloggar har han en som helhjärtat rekommenderas:

http://www.apartmenttherapy.com är en otroligt bra amerikansk inredningsblogg som dessutom ger ut riktigt trevliga böcker.

Och om jag vill komma ut i verkligheten för att hämta inspiration; vart åker jag då?

– För de flesta räcker det absolut att ta sig till Köpenhamn. Där är det mer avslappnat och fullt med roliga småbutiker att gå runt i. Mycket blommor och inredning. Annars tycker jag att man kan unna sig att åka till Frankrike. Ta sig lite tid och ströva runt i Paris. Inför den resan bör man läsa underbara stjärnmannekängen, affärskvinnan och aristokraten Ines de la Fressage´s stilguide Parisian Chic. Hon är inte så känd här i Norden, men en ikon i sitt hemland.

Apropå ikoner: några andra internationella namn att hålla ögonen på?

– Amerikanen Jonathan Adler känns väldigt aktuell. Han har på sitt eget lekfulla vis lyckats föra sitt kitchiga happy chic in i finrummet. Och nu har han börjat synas även här på våra breddgrader.

Om du fick välja vilket varumärke du ville i hela världen att bli chef över vilket skulle de vara och vad skulle du göra med det?

– Klassiska Chanel har alltid funnits i översta toppskiktet. Nu närmar sig Karl Lagerfeld otroligt nog de åttio (fyller nästa år) och de behöver någon som för traditionen vidare! Det hade varit fantastiskt att få jobba med dem. Jag hade nog inte ändrat på så mycket utan mer förvaltat det fina arvet.

Dags att återvända till verkligheten. Säg oss vilka produkter vi inte kan leva utan 2013!

– Spontant svarar jag någon onödig matpryl, haha. En ny slags grillspade, kanske? Nej, men allvarligt talat så kommer jag att prata mycket om fenomenet mat under min föreläsning. Det är en enorm marknad och jag tycker att det är väldigt intressant. Matlagnings- och inredningsprogram är ju snart det enda som visas på TV!

Vi måste få några konkreta inköpstips också, ge oss tre goda råd!

– Att alltid vara väl förberedd och veta vad man verkligen behöver tillföra i butiken. Alla inköpare som kommer till mässan måste noga titta över vad man har inne. Är det någon produkt som inte rullat iväg kanske den kan kompletteras med något som gör att den säljer. Om vi pratar trender verkar det som att det ges mer och mer utrymme åt personlighet, Wow-produkter som har något att berätta och erbjuder kunderna upplevelser att prata om.

Mitt andra råd är att ta sig tid att gå igenom hela mässan, finkamma varenda gång. Jag pratar ofta med besökare men aldrig har jag fått så positiva reaktioner som under senaste Formex när man hade gjort den stora rokaden bland utställarna. Det var många som hade upptäckt helt nya varumärken de aldrig sett innan, trots att de funnits på mässan i flera år. Och avslutningsvis: känner man sig villrådig ska man ta hjälp. Det finns professionella personal shoppers till hands. Då tänker jag naturligtvis speciellt på mig själv, haha.

Detta var bara en bråkdel av allt superintressant Geir Oterkjaer har att dela med sig av. Missa inte hans föreläsningar om Inspiration och Kunskap.

  • Torsdag 16 augusti klockan 14.00 – 14.30 i lokalen AG:170.
  • Fredag 17 augusti 15.00 – 15.30 i B 18:45.
  • Lördag 18 augusti 15.00 – 15.30 i AG:170.
  • Söndag 19 augusti 13.00 – 13-30 i AG:170.

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex, Intervjuer och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Intervju: Geir Oterkjaer ger inspiration och kunskap till butiksägare

  1. Carhy Dillner skriver:

    Jätte bra tips !! Den gång åker inte till Formex men är alltig rolig följer!!!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s