Intervju: Trendguruns examensarbete

Stefan Nilsson spanar in morgondagens formgivare

Stefan Nilsson - Trendgruppen

Att skärskåda examensutställningarna på en handfull av landets viktigaste designskolor
(Beckmans, Konstfack, Berghs, Malmstens och Högskolan för Design och Konsthantverk) för Formex räkning är ett tufft jobb, men otroligt roligt och spännande tycker Stefan Nilsson. Höstens Design Students Selected, där sammanlagt tolv nyutexaminerade formgivare får visa upp sina alster, blir hans tredje i ordningen.

Vad är det du söker när du är runt och väljer ut?

– Först och främst behöver det vara något produktorienterat som passar in i Formexsammanhanget. Det måste vara innovativt, väl genomfört, ha hög kvalitet och så ser vi gärna att det adderar något nytt till det som redan finns idag.

Olika skolor, olika inriktningar: finns det ändå något gemensamt uttryck hos framtidens svenska designers?

– Ja. Från att ha tagit fasta på att säga ”se på oss och vilka fantastiska produkter vi kan göra” märks det att ungdomarna nu hellre vill visa att man har en tydlig idé. Man tänker mer konceptuellt och skapar historier kring sina objekt, eller storytelling som det heter på marknadsföringsspråk.

Olika skolor, olika material: du tittar och känner på papper, textil, keramik, glas och i viss mån möbler och belysning?

– Jag konstaterar att många jobbar med glas igen, men det som verkligen stuckit ut och bitit mig i rumpan är absolut det textila. Det är genomgående i trendvärlden att vi lägger till textilier, som fina mattor, sjalar, klädda möbler osv. Här har jag blivit väldigt imponerad av elevernas förmåga att jobba med och söka efter det annorlunda uttrycket. Ganska dämpade färger, återhållsamhet som gör att det ser elegantare ut och mer bearbetat än pråligt. Kanske är det en seriösare och allvarligare generation som nu är på väg att ta över.

Du är ständigt på resande fot; hur tycker du att ung svensk design står sig idag i internationell jämförelse?

– Väldigt bra. Våra formgivare är hemskt duktiga med de klassiskt svenska materialen, det som saknats är modet att våga jobba utanför ramarna. Men det vi pratat om visar att man nu är på väg åt det hållet, att våga ta tag i och titta på de stora frågorna. Det kommer att gynna DesignSverige.

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s