Danmark vs Norge

Norrmän och danskar går igång på i stort sett samma saker. Men norrmännen är mer traditionalister och helylle. Danskarna är mer vågade och snabbare på att ta till sig trender.

Det sa Jakob Søndergaard från Pejgruppen under sitt föredrag på Formex. Han menar att man inte får se Skandinavien som en homogen marknad, för det finns skillnader även om likheterna överväger.

I Danmark slog den ekonomiska krisen hårt. I Norge var de i det närmaste oberörda av dåliga tider.

Säkra kort vinner

– I Danmark är det just nu playing safe som gäller. Det är squeeze the lemon, sa Søndergaard.

Med det menar han att det står lite stilla just nu och inte helt öppet för alltför vågade nya inredningar. Lite som i Norge med andra ord.

Funktion och design

Med det inte sagt att inget händer. Søndergaard målade upp några trender som gäller för Sverige, Norge och Danmark:

  • Det måste vara både funktionellt och snygg design.

– Det är skillnad mot före krisen. Då räckte det ibland med bara snyggt. Den tiden är förbi.

  • Hållbarhet är viktigt, särskilt i köpögonblicket.
  • Playing safe: arv och tradition är poppis, men – och det är det viktiga – det ska vara modernt och inte bara en redesign.

–      Det behövs en twist. Vi vill skapa kontraster, något oväntat. Det ger spänningen som är så viktigt.

Några inspirationskällor

  • Naturen är en stark inspirationskälla.
  • Inspirationen kommer allt mer från andra delar av världen.

–      Det är inte bara skandinavisk navelskåderi.

Jakob Søndergaard från danska Pejgruppen håller hov. Han pratade trender, Norge och Danmark under 40 underhållande minuter.

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s