Går du i giftastankar?

Bröllop, detta ord som får en del att fly fältet, vissa att gråta av stress och andra att le lyckligt! Att gifta sig är verkligen en av livets höjdpunkter, och vi rekommenderar verkligen alla som funderar på att ingå äktenskap att göra det!

Till bröllopet brukar ju också höra en fest, och bröllopsfester brukar vara de roligaste festerna man som gäst kan gå på. För själva brudparet är festen förstås också rolig, men eftersom de brukar vara de som anordnar festen kan det vara en del att tänka på och lite svårt att bara ägna sig åt att njuta och ha roligt.

För att underlätta för dig som planerar ett bröllop kommer här våra bästa tips så du kan njuta av livets största fest istället för att bara se den som ett stressmoment.

Boka vigsel i tid

Det absolut viktigaste är förstås att boka vigsel. Här gäller det att vara ute i god tid. Många kyrkor blir snabbt fullbokade på de populära datumen. Detsamma gäller för de borgerliga vigslarna på stadshuset.

Det finns också enskilda vigselförrättare du kan boka om du har en lokal eller plats där du vill ha din vigsel. Tänk på att förutom kostnaden för vigseln tillkommer i vissa fall resekostnader för vigselförrättaren.

Boka också bröllopslokal i tid

För att slippa så mycket som möjligt av stressen det innebär att ordna en bröllopsfest kan du boka en bröllopslokal där allting ingår. På så sätt kan du ägna dig åt att njuta av festen och veta att någon annan ansvarar för att allting ska klaffa och bli perfekt.

Även de populära bröllopslokalerna tenderar att bli fullbokade snabbt och långt i förväg. Se alltså till att vara ute i god tid med bokningen även för bröllopslokalen.

Bröllopsfest hemma

Är ni inte jättemånga blir det väldigt personligt och mysigt att ha bröllopsfesten hemma. Med en vigselförrättare kan ni dessutom ha vigseln där också.

Bara för att du väljer att ha kalaset hemma betyder inte det att du måste göra allting själv. Du kan hyra porslin, stolar och bord och till och med partytält. Vill du inte laga maten finns det catering som gärna hjälper till.

En smart idé för att du ska kunna ta det lugnt på din bröllopsfest är att du låter några av dina vänner hjälpa till och ansvara för olika delar av festen. Någon kan vara toastmaster, någon kan ansvara för dukning i förväg, någon kan ha hand om serveringen (som du kan låta vänners lite äldre barn göra) och någon kan vara ansvarig för baren. Självklart innebär inte ansvaret att man måste göra allting som rör ansvarsområdet själv, utan bara att man ser till att haffa kalasdeltagare som kan hjälpa till en stund i taget. Förberedelserna gör du och den ansvarige tillsammans, så att ni är överens om hur du har tänkt dig det hela.